Sola säkert i sommar!

bilder blogginlägg v22

Att sola säkert innebär att veta hur du ska smörja dig! Vår hudterapeut Felicia kommer att reda ut en del begrepp kring solskydd och hur de funkar.

Under vintern utsätts vi i norden för minimalt med sol på kroppen. Det innebär att när vi då ser de ljuva solstrålarna och värmen komma i maj slänger vi genast av oss våra heltäckande kläder och blottar huden. Det vi glömmer är att solen är väldigt stark och vår hud är väldigt känslig. Vi har ännu inte hunnit bygga upp något eget skydd mot solens strålar samtidigt som solen är lika stark nu som under resten av sommaren.

Detta gör att det är väldigt viktigt att smörja in sig och skydda sig mot solens strålar, speciellt i början av sommaren. Solskydd med SPF-, UVB- och UVA-skydd hindrar dig från att bränna dig. Dessutom minskar risken för att utveckla hudcancer drastiskt. UVA-strålning bryter ner den naturliga processen av D-vitaminbildningen i huden som UVB startar vilket gör att det är viktigt att vi väljer ett solskydd som innehåller UVA-skydd utöver märkningen med SPF. UVA-strålningen är den strålning som lättast tränger genom ozonlagret. Den gör att vi åldras i förtid samt ökar risken för hudcancer. UVA kan dessutom tränga igenom fönster och glas vilket betyder att vi bör skydda oss även inomhus om vi vet att vi vistas nära fönster. Eftersom UVA inte gör oss brända eller får röd färg märker vi heller inte lika tydligt av när vi får skador av UVA-strålningen. Vi behöver betydligt mindre exponering av UVA för att det ska ge skador.

UVB-strålningen däremot startar produktionen av D-vitaminet för kroppen. Ökar mängden pigment som kommer upp till ytan på huden, ger upphov till hudcancer och gör att vi bränner oss. När vi har bränt oss märker vi att vi varit i solen för länge utan skydd. Det vi inte tänker på är skadan av UVA-strålningen som redan skett långt innan.

Lite förklaring på SPF och sifforrna
SPF 15 släpper igenom 1/15, det betyder att 6,7% av solens skadliga UVB-strålning når din hud. SPF 15 ger alltså ett skydd med 93.3%.

SPF 30 som är ”dubbelt så mycket”, skyddar dessvärre inte dubbelt så mycket. SPF 30 släpper igenom 1/30 del vilket är 3,3% och ger ett skydd på 96,6% UVB-skydd.

Siffran på solskyddet säger även hur lång tid du kan vara ute i solen utan att bränna dig. Men det är invecklat och svårt att förstå eftersom du måste veta vilken hudtyp du har från Fitzpatrick skalan.

Hudtyp 1 - alltid röd, aldrig brun
Hudtyp 2 - alltid röd, ibland brun
Hudtyp 3 - ibland röd, alltid brun
Hudtyp 4 - aldrig röd, lätt att bli brun
Hudtyp 5 - alltid brun
Hudtyp 6 - alltid svart

Du kanske har en ljus hud och då hudtyp 2 och klarar dig max i 30 minuter ute i solen under maj månad innan du bränner dig utan solskydd.
Ta då 30 minuter x SPF15 = 450 minuter = 7,5h. Dessa 7,5h är alltså beräknade även när du fortsätter smörja in dig under dagen. Med RÄTT mängd solskydd, vilket generellt sett är ca 6 teskedar för att täcka hela kroppen på en person.

Jag förespråkar alltid högt solskydd av den anledningen att vi är extremt dåliga på att smörja in oss. Dessutom använder vi oftast alldeles för lite när vi väl gör det. Använder du bara hälften av rekommenderad mängd SPF 30, får du roten ur effekt. Skyddet blir alltså bara drygt SPF 5.

Mitt favoritskydd mot solen är EVY Technology SPF 30 KIDS Skyddet passar hela familjen! De vanliga skydden från EVY Technology innehåller kollagen och silke vilket hjälper till att förhindra förtidigt åldrande vilket jag tycker känns onödigt att använda på barnen.

En annan favorit är vår nyhet Biosolis, framför allt Melt-in Cream SPF30. Den har 43,7% ekologiskt innehåll, är 100% naturlig och får därför vår märkning med vattendroppen.

Vi har dessutom flera bra solskydd från Dermalogica, Decleor, Maria Åkerberg, L:A Bruket, Elizabeth Arden PRO, Bioline med fler! 

bilder blogginlägg v222

 

 

Kommentera